Mångmiljardtapp på nätet för hemelektronik och möbler
Under 2023 omsatte svenskarnas e-handel totalt 144 miljarder kronor. Det är en minskning med 8 procent jämfört med 2022 då det handlades för 156 miljarder. Toppåret 2021 var siffran uppe i 171 miljarder. Detta enligt Svensk Handels E-handelsindikator.
Att omsättningen sjunker kan enligt Svensk Handel förklaras dels med att e-handeln var uppblåst under pandemin, dels med att hushållen fått tunnare plånböcker till följd av inflationen.
Det är inte färre personer som e-handlar, men köpesummorna minskar. 2021 låg den genomsnittliga totala köpesumman per år på 2 493 kronor, 2023 hade den sjunkit till 2 126 kronor.
Hemelektronikbranschen är ett tydligt exempel. Där har snittsumman sjunkit från 1 702 år 2021 till 1 290 år 2023. Omsättningsmässigt har branschen tappat 10,9 miljarder under samma period.
Att möbelbranschen haft det tufft det senaste året har inte gått någon förbi. Där har det allra största omsättningsraset skett år från år, med -38 procent från 2022 till 2023. När köpesumman sjunkit från i snitt 3 035 till 2 284 kronor så innebär det att nästan fem miljarder i omsättning försvunnit på ett år inom e-handeln med möbler.
– Ett genomgående tema vi noterat under året är att kapitalintensiva branscher, som gick extremt bra under pandemin, nu har det tuffare. Det beror dels på att det är inköp som görs lite mer sällan, samtidigt som vi som bekant håller betydligt hårdare i plånboken, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Bäst har apoteksbranschen klarat sig. Kläder och skor samt skönhet och hälsa ligger kvar på ungefär samma nivå som året innan.