Clas Ohlsons försäljning ökade mer än väntat
Clas Ohlsons har fått en stark start på det nya året. Detaljhandelskedjans organiska försäljning, exklusive Spares-koncernen som förvärvades under året, steg med 16 procent under januari månad och landade på 737 miljoner kronor. Den organiska ökningen var 18 procent jämfört med föregående år.
– Arbetet med att göra produkterbjudandet relevant året runt gav tydliga resultat även i januari. Den organiska försäljningsökningen uppgick till 18 procent och vår försäljning online ökade med 31 procent, drivet av tillväxt i samtliga prioriterade produktkategorier och ett fortsatt högt tempo i lanseringen av produktnyheter, säger vd Kristofer Tonström i en kommentar.
Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 6,1 procent, enligt Infronts sammanställning av fyra estimat.
I Sverige var försäljningen 19 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 22 procent och i Finland var den upp 6 procent.
Onlineförsäljning har samtidigt fått ett rejält uppsving. Under januari ökade den med 109 procent, jämfört med samma period ifjol. Totalt omsatte man 153 miljoner kronor via e-handel. Exklusive Spares ökade onlineförsäljningen med 31 procent under månaden, mot väntade plus 15,0 procent.
Clas Ohlsons totala försäljning steg 25 procent inklusive Spares till 794 miljoner kronor.
Vid periodens utgång bestod butiksnätet av totalt 224 butiker.