Starkt resultat för skönhetsjätte
Under 2023 fortsatte Kicks att växa och skönhetsjätten stärkte resultatet. Försäljning ökade med 5 procent och totalt omsatte koncernen runt 4,6 miljarder kronor under fjolåret. Resultatet före skatt ökade med tio procent, men några exakta siffror vill koncernen inte presentera.
– Det är en stark bedrift att vi i en osäker omvärld och på en konkurrensutsatt marknad har lyckats stärka vår position på alla våra marknader, där e-handeln har fortsatt att ta andelar samtidigt som butikerna uppvisar en positiv tillväxt, säger Carola Lundell, Sverigechef och vice vd för Kicks Group, i en kommentar.
Det har varit ett händelserikt år för koncernen. I början av 2023 fusionerades Kicks och Skincity samman i Kicks Group och tillsammans omsatte aktörerna i fjol 4,5 miljarder svenska kronor varav nära en tredjedel från online-försäljning och resterande från de 230 fysiska butikerna. Under året har kedjan också en ny vd och en ny ägare i form av den danska jätten Matas.
– Det är glädjande att vi under det gångna året lyckats skapa kostnadssynergier mellan Skincity och Kicks för ett bättre resultat. Ser man till framgångsfaktorerna vill jag peka på våra investeringar i både digitala och fysiska kanaler som genererat ett betydande mervärde för kunden men framförallt en fantastisk, kundfokuserad insats från våra medarbetare, fortsätter Carola Lundell.