Kinesiska jätten Temu öppnar för svenska säljare
Temu har med aggressiv marknadsföring växt snabbt i Sverige sedan lanseringen för mindre än ett år sedan. Nu vill den kinesiska jätten göra sin digitala marknadsplats ännu mer attraktiv genom att öppna för europeiska och amerikanska säljare. I ett pressmeddelande bekräftas planerna av en icke namngiven talesperson för Temu.
Temu ägs av det kinesiska e-handelsföretaget Pinduoduo, men har sin bas i Boston, USA. Via plattformen säljs kinesiska produkter i 45 olika länder under reklamsloganen ”Shopping like a billionaire”. Analysföretaget Marketplace Pulse uppskattar att mer än 100 000 handlare baserade i Kina säljer varor på plattformen.
Mycket hos Temu kostar under 100-lappen. De pressade priserna marknadsförs som en fördel, liksom påstådda jätterabatter, fri frakt och fria returer. Affärsmodellen är dropshipping, vilket innebär att företaget saknar eget lager. Temu hävdar att upplägget där fabriker fungerar som handlare tar bort flera mellanhänder och därmed möjliggör lägre priser.
Nästa steg är att ta in säljare från andra delar av världen.
En företrädare för Temu säger: ”Att öppna Temu-marknaden för amerikanska och europeiska säljare innebär betydande fördelar. Det kommer att bredda vårt redan omfattande produktsortiment och göra det möjligt att erbjuda ännu mer variation och ett större utbud av prisvärda produkter till våra kunder. Dessutom kommer vi genom att skicka varor från lokala lager avsevärt förkorta leveranstiderna. Detta förbättrar den övergripande shoppingupplevelsen med snabbare och mer effektiv leverans.”
Pressmeddelandet väcker frågor och avslutas med att företaget ännu inte kan ge alla detaljer och att ”många av affärsdetaljerna fortfarande håller på att slutföras.”
Under 2023 klickade svenskarna hem prylar från Kina för nästan en halv miljard, enligt siffror som SVT Nyheter sammanställt.