Cyberattacken kostar Rusta 70 miljoner i januari
Rusta ger via ett pressmeddelande på fredagseftermiddagen en uppdatering om läget efter cyberattacken den 20 januari. Den nyligen börsnoterade lågpriskedjan bedömer att det totala försäljningstappet i januari månad, till följd av driftstörningarna, uppgår till omkring 70 miljoner kronor med en negativ Ebita-effekt på omkring 30 miljoner.
Ju längre störningarna pågår desto större negativa konsekvenser får det för Rustas värdekedja och därmed försäljning, konstateras i lägesuppdateringen där kedjan listar de it-relaterade problemen som just nu påverkar verksamheten:
- Stora begränsningar i system för varuförsörjning till varuhusen.
- Begränsad förmåga att driva effektiv marknadsföring i avsaknad av hemsida och fungerande system för kundklubb.
- Rustas e-handel har inte varit tillgänglig sedan störningarna inleddes.
- Begränsad kapacitet i kassorna.
Enligt pressmeddelandet kan hostingleverantören Tietoevry fortfarande inte ge någon prognos om när driftstörningarna kan vara fullt åtgärdade. I nuläget tillämpas temporära lösningar för att minska de negativa effekterna.
Rustas varuhus är öppna, men med hänsyn till svårigheterna med varuhusförsörjningen har kedjan beslutat att skjuta fram varuhusöppningen i Sala. Den var planerad till den 20 mars, men sker nu i stället två veckor senare.
Granngården som tvingades stänga även sina butiker efter it-attacken öppnade portarna igen i tisdags och har nu också återöppnat sin e-handel. Även Stadium har efter nästan en vecka utan e-handel fått upp sin hemsida igen.