E-handeln backade i december: ”Lyckades inte vända trenden”
Det blev ett dystert avslut för e-handel. I december omsatte den 15,7 miljarder kronor, vilket innebär en minskning med 10 procent jämfört med samma period ifjol. Det visar Svensk Handels e-handelsindikator.
– Julhandeln, som vanligtvis är en höjdpunkt för e-handeln, lyckades inte vända trenden detta år. Vi hoppas att de försiktigt positiva signalerna om räntesänkningar under 2024 medför ett större kundflöde, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.
För hela det fjärde kvartalet tappade e-handeln 11 procent. De svaga siffrorna avslutar ett tufft år. Under hela 2023 var det endast två månader som såg tillväxt. Totalt minskade omsättningen under 2023 med 8 procent jämfört med 2022.
– Utmaningarna kommer fortsatt 2024 och konkurrensen hårdnar. Detta understryker behovet av att ständigt ligga i framkant när det gäller att utveckla och engagera sitt community, innovera inom exempelvis datadriven personalisering och att söka sig till fler marknader för att sprida sina risker, fortsätter Per Ljungberg.