Clas Ohlsons försäljning ökar – stärks av handeln
Clas Ohlsons totala försäljning uppgick till omkring 1,3 miljarder kronor i december, vilket innebär en ökning med 11 procent jämfört med samma period ifjol. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 14 procent.
Det var högre än analytikerna väntat sig, där förväntningarna låg på 6,3 procents tillväxt i den organiska försäljningen, enligt Infronts sammanställning av estimat.
”Ökningen fördelar sig brett över vårt butiksnät och e-handel i samtliga länder, även om Sverige sticker ut positivt med en försäljningsökning om hela 18 procent”, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef, i en kommentar.
Kristofer Tonström lyfter även att ökningen fördelar sig brett över bolagets butiksnät och e-handel i samtliga länder, ”även om Sverige sticker ut positivt” med en försäljningsökning om 18 procent.
– Det är många delar som har förbättrats. Till att börja med ser vi att försäljningen har utvecklats väldigt bra i vårt andra kvartal, augusti till oktober, och även i november. Vi ser en stark organisk tillväxt. Men vi har även förbättrat marginalen och därmed lönsamheten, sa Kristofer Tonström i en tidigare intervju med Dagens Handel.