Sämre framtidstro i såväl butiker som i e-handeln
Butikshandlarnas framtidstro försämrades i december. Framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, sjönk till 75,5 i december jämfört med 78,4 i november.
Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer.
Samtliga delsegment befinner sig under det neutrala värdet 100, vilket innebär att det är den 19:e månaden i rad som svenska handlare uttrycker pessimism kring kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.
”Vi kan inte nog understryka hur allvarligt läget är i delar av branschen. I snart två år har pessimismen varit påtaglig. Vi tror att årets första månader kommer innebära prövningar för många företag, men låt oss nu hoppas att 2024 blir året då det vänder”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Även e-handlarnas framtidstro försämrades. Framtidsindikatorn sjönk till 82,1 i december från 83,7 i november.