Boozt höjer prognos för andra gången på en månad
E-handelsbolaget Boozt justerar upp sin prognos för nettoomsättningstillväxt och justerat rörelseresultat för helåret 2023. Det framgår av ett pressmeddelande.
Nettoomsättningstillväxten väntas nu uppgå till 13-15 procent, tidigare prognos var 11-15 procent. Det justerade rörelseresultatet väntas nu uppgå till 370-390 miljoner kronor, mot tidigare prognos om 350-390 miljoner kronor.
”Under Black Friday veckan välkomnade Boozt och Booztlet mer än 125 000 nya kunder och efterfrågan på alla geografiska marknader ökade jämfört med föregående år. Mer än 50 procent av bolagets sålda varor under perioden var i de nyare kategorierna Barn, Sport, Skönhet och Heminredning”, skriver Boozt.
Boozt höjde sina prognoser för helåret så sent som i början av november, i samband med rapporten för det tredje kvartalet.
”Det genomsnittliga ordervärdet fortsätter att öka och antalet kunder som köper i mer än en kategori är rekordhögt. Detta är ett bevis på vårt relevanta erbjudande i alla kategorier men också att vårt beslut om att investera i en stark lagerposition inför högsäsongen var korrekt”, säger vd Hermann Haraldsson i en kommentar.