Ökad vinst för Synsam – men organiska tillväxten bromsar in
Synsam tar marknadsandelar i Sverige, Norge och Finland, men hade det tuffare i Danmark under det tredje kvartalet, vilket pressade den organiska tillväxten för optikerkedjan.
– Den nya kreditlagstiftningen har påverkat oss, säger Synsams vd Håkan Lundstedt till Nyhetsbyrån Direkt.
Under det tredje kvartalet var Synsams organiska tillväxt i Danmark -10 procent, jämfört med en positiv organisk tillväxt om 7 procent för koncernen som helhet.
1 juli trädde en ny kreditlagstiftning i kraft i Danmark, vilket har pressat Synsam.
– Det handlar om en kreditvärderingsbedömning som har flyttats över till kunderna, vilket har medfört att våra medarbetare i de danska butikerna har fått lägga mycket tid och kraft på att de nya processerna som det innebär att ta in ny kund. Det har haft en negativ påverkan på Life Style, det vill säga vår abonnemangsaffär, men även på vår kontantförsäljning i Danmark, säger Håkan Lundstedt.
Nu vidtar Synsam åtgärder i Danmark.
–Bland annat utvecklar vi hanteringen i butik samt kommer ta fram ett tydligare erbjudande till kund. Långsiktigt jobbar vi som vi tidigare kommunicerat med en tillpassning av butiksnätet samt med ett effektivare sortiment. Det är huvudåtgärderna vi gör i Danmark, fortsätter vd:n.
Som helhet redovisade Synsam ett förbättrat ebitda-resultat på 373 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2023 (303) samt en stärkt ebitda-marginal om 25,2 procent (22,7).
Rörelseresultatet (ebit) blev 184 miljoner kronor (133) och rörelsemarginalen var 12,4 procent (9,9).
Nettoomsättningen uppgick till 1.450 miljoner kronor (1.319). Rörelseresultatet (ebit) blev 184 miljoner kronor (133). Bruttomarginalen ökade till 74,9 procent (73,8).
– Det är glädjande att vi ökar vårt rörelseresultat med 38,5 procent, vilket är en oerhört stark utveckling speciellt i tider med lågkonjunktur. Det visar att ögonhälsa är ocykliskt och att våra kunder prioriterar sin ögonhälsa, säger Håkan Lundstedt.
Samtidigt minskade den organiska tillväxten under det tredje kvartalet till 7,0 procent (9,6), vilket är lägre än det årliga finansiella målet på 8–12 procent på medellång sikt.
– Det är beroende på etableringstakt av nya butiker. Hittills i år är vår organiska tillväxt 11,4 procent. Att vi under ett kvartal kan ligga lite under med ett sådant starkt resultat vi hade kan vi köpa. Nu har det varit fokus på lönsam tillväxt under kvartalet, vilket vi har lyckats med, säger Håkan Lundstedt.
Churn, det vill säga utflödet av kunder på bolagets abonnemangsaffär, landade på 2 procent. Det är en siffra som Synsam är nöjd med.
– Det är en temperaturmätare på hur nöjda kunderna är och det ligger stabilt och har legat där länge, säger Håkan Lundstedt.
Synsam ger ingen guidning framåt.