Edblad vill satsa internationellt – öppnar nytt logistikcenter
Smyckesvarumärket Edblad rustar för en kraftig internationell expansion. Det inleds med att ett 1 500 kvadratmeter stort logistikcenter nu öppnar utanför Norrtälje.
Logistikcentret har ett modernt automatiserat plock- och packsystem, vilket blir viktigt för att effektivisera varuförsörjningen och möta den kommande efterfrågan internationellt.
– Detta är en avgörande pusselbit för att lyckas med vårt nästa mål, att etablera Edblad på den internationella arenan, som en svensk smyckesikon, säger Eva Boding, vd och delägare, i en kommentar.
Utöver kraftig tillväxt i Norden, växer Edblad i Europa, både genom egen e-handel och i fysisk handel med samarbetspartners. Planen för kommande år är att fortsätta växa i båda kanalerna, i Europa och andra stora marknader som USA.
Under hösten har Edblad även rekryterat Karin Fritz som ny designchef. Hon har lång erfarenhet från modevärlden och kommer senast från en liknande roll på Rodebjer. Hon har även mångårig erfarenhet från H&M.
Nyligen öppnade smyckesvarumärket en ny konceptbutik i Västermalmsgallerian i centrala Stockholm. Förutom planerna på en internationell expansion planera Edblad för att flera nya konceptbutiker ska öppnas under 2024.
Edblad hade en omsättning på drygt 175 miljoner kronor under förra året och redovisade ett rörelseresultat, ebit, på 23 miljoner kronor. Tillväxten ligger på närmare 30 procent i år mot föregående år.