Svensk Handel: Färre planerar inköp under Black Week
43 procent av konsumenterna planerar att handla under Black Week, enligt en undersökning som Svensk Handel låtit genomföra. Det innebär ett rejält tapp från ifjol då motsvarande siffra var 52 procent. Under de senaste fyra åren har antalet legat stadigt på över 50 procent.
– Visserligen ser vi en ökning i omsättning under Black Week i år. Från åtta miljarder kronor föregående år till 8,7 miljarder kronor i år. Denna ökning ska dock tas med en nypa salt, givet att siffrorna presenteras i löpande siffror. Det finns alltså en inflationseffekt att ta hänsyn till, säger Maria Mikkonen, chefsekonomen på Svensk Handel, i en kommentar.
Minskningen tillskrivs till stor del tuffa ekonomiska tider, där hushållen är mer restriktiva med sina inköp.
På senare år har Black Week inneburit startskottet för julhandeln, vilket verkar gälla även för i år. 70 procent av konsumenter uppger att de planerar att börja med sina julklappsinköp under veckan. Det är den högsta siffran som någonsin uppmätts sedan Svensk Handel började med sin undersökning.
I vanlig ordning är det kläder och skor, skönhet- och hälsoprodukter samt hemelektronik som är de populäraste inköpen. Den senare kategorin noterades föregående år för ett rejält tapp, men är nu åter en av de absolut populäraste produktkategorierna.
Samtidigt uppgav 44 procent av konsumenterna i undersökningen att de inte planerar att göra inköp under Black Week, vilket är en ökning från förra årets mätning då motsvarande siffra var 35 procent. Det vanligaste skälet till att konsumenten avstår från köp är att den känner att den redan har allt den behöver. Näst vanligast är miljömässiga skäl medan ekonomiska skäl hamnar på en tredjeplats.
Men trots negativa signaler anser Maria Mikkonen att Black Week fortsatt är viktigt för handeln.
– För många handlare är Black Week ett otroligt viktigt tillfälle att sälja varor och vända röda siffror till gröna. Att fler nu undviker att konsumera till följd av ökad miljömedvetenhet borde vara en ögonöppnare för många företag om att ett aktivt hållbarhetsarbete är en väldigt stark konkurrensfördel, säger hon.