Stockmann sätter nya strategiska och finansiella mål för Lindex
Klädkedjan Lindex ska ha en årlig omsättningstillväxt på 3-5 procent mätt i lokala valutor på medellång sikt, och en årsomsättning på 10 miljarder svenska kronor fram till år 2030. Det skriver det finländska varuhusbolaget Stockmann, som äger Lindex, i ett pressmeddelande inför bolagets kapitalmarknadsdag den 16 november.
Den digitala andelen av omsättningen ska uppgå till 30 procent, även detta på medellång sikt. Vidare ska Lindex justerade rörelsemarginal vara 15 procent på lång sikt.
Stockmann räknar även upp Lindexdivisionens tre viktigaste strategiska mål.
Det första är att driva tillväxt, genom att växa på såväl nuvarande som nya marknader samt i befintliga och nya kanaler.
Det andra är att övergå till en hållbar affärsmodell, vilket enligt bolaget ska öppna flera affärsmöjligheter såsom tillväxt genom nya cirkulära affärsmodeller.
Det tredje strategiska målet är att särskilja kostnader från tillväxt: Lindex ska fortsatt satsa på att förbättra effektiviteten och möjliggöra tillväxt genom utnyttjande av digitalisering i butikerna, inom logistik, inköp och processer över lag.
I maj utsågs Susanne Ehnbåge till vd för både Lindex och hela Stockmannkoncernen. I september meddelade koncernen att man även överväger att byta namn på hela koncernen till Lindex Group.