Nu ska Hemtex börja sälja stora möbler
Textil- och heminredningskedjan Hemtex breddar sortimentet. I början på nästa år lanseras ett möbelsortiment och framöver kommer även soffor, soffbord, mattor och sängar under ett eget varumärke finnas till försäljning.
Den norska ägaren detaljhandelsföretaget Kid har redan prövat konceptet på hemmaplan.
– Vår satsning har varit en direkt framgång, och i augusti detta år beslutade vi att introducera Extended-sortimentet online på Hemtex och i utvalda stora butiker, säger Anders Fjeld, koncernchef Kid ASA, i ett pressmeddelande.
Konceptet har bidragit till en betydande tillväxt både i butiker och online, fortsätter han. finnas Framöver kommer det nya sortimentet att finnas tillgängligt både online och i utvalda butiker.
För att hela sortimentet ska kunna rymmas finns det även planer på större butiker. Målsättningen för både Kid och Hemtex är storleken på framtidens ”normalbutik” från dagens 400 kvadratmeter till 600 kvadratmeter. Man letar nu aktivt efter större butikslokaler och platser för stora butiker.
– Vi är övertygade om att Extended-konceptet har stor potential i både Norge och Sverige och ser fram emot att öppna fler stora butiker i båda länderna och att utöka vår butiksportfölj, säger Anders Fjeld.