23948sdkhjf

New Wave redo för nya sportförvärv

Efter köpet av Tenson öppnar New Wave dörren för investeringar av ytterligare varumärken inom sportbranschen. Vd Torsten Jansson nöjd med bolagets rörelsemarginal.

Detaljhandelsbolaget New Wave Group siktar på nya förvärv och kommer fortsatt ha ett stort varulager. Det säger vd Torsten Jansson till Nyhetsbyrån Direkt.

I slutet på juni köpte New Wave det svenska outdoorbolaget Tenson och i september förra året förvärvades det brittiska profilklädesbolaget BTC Activewear.

New Wave är redo för nya investeringar.

– Vi tittar löpande på det, och det är främst inom företagsdelen där vi kan tänka oss att förvärva ytterligare varumärken, kompletterande produktgrupper och distributionsföretag i vissa länder. Sedan har vi även öppna dörrar att förvärva inom sporten med ytterligare varumärken, gärna inom sortiment som kompletterar oss, som Tenson, säger Torsten Jansson.

New Waves rörelseresultat minskade något under det tredje kvartalet, medan nettoomsättningen steg marginellt jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Trots det är New Waves bild att bolaget har tagit marknadsandelar.

– Det är både inom företag och sport, som jag bedömer, säger Torsten Jansson.

På vilka marknader?

– Främst Europa under det senaste kvartalet, men över en längre tidsperiod gäller det USA också.

Hur ser du annars på kvartalet?

– De viktigaste punkterna tycker jag är att vi fortsatt levererar en hög rörelsemarginal trots en betydligt bistrare marknad, som är över vår målsättning på 15 procent med 16,3 procent. En annan viktig punkt är att vi har vänt kassaflödena som är 370 miljoner bättre än samma period i fjol, säger Torsten Jansson.

Vad har gjort att kassaflödet har förbättrats?

– Vi byggde upp lagret under 2022 för att ha en hög servicenivå. Och som läget är i dag har vi ett lager som inte behöver öka ytterligare. Det gör att de vinsterna som uppstår blir kassaflöde.

Vid det tredje kvartalets utgång hade New Wave ett färdigvarulager om 5,5 miljarder kronor jämfört med 4,0 miljarder kronor motsvarande tidpunkt i fjol.

– Vi har byggt upp lagret medvetet, och jämför du med under andra kvartalet så är det i praktiken lika stort. Den här nivån är den som vi ska ligga på, fortsätter Torsten Jansson.

Hur ser du på resten av året?

– Marknaden är tuffare än den har varit tidigare, och det är som förväntat. Någon gång minskar utrymmet för konsumtion med tanke på räntehöjningar, tidigare elpriser och inflation, så det är jag inte förvånad över. På företagsdelen ser man det inom vissa segment som yrkeskläder till byggbolag, medan det i andra segment som industri köper man lika mycket profilkläder som tidigare.

Vd:ns bedömning är vidare att konjunkturen och bolagets tillväxt kommer att vända om ett halvår. Under det senaste kvartalet var den organiska tillväxten -6,3 procent (21,6).

– I dag ser vi prissänkningar på många av våra basic-varor och det bidrar också till att det blir svårare att visa tillväxt. Vi har levt ända sedan pandemin med ökade produktions- och fraktkostnader, vilket ledde till prishöjningar och i dag ökar inte de priserna längre i samma omfattning. Så för de mest priskänsliga produkterna har vi genomfört prissänkningar. Det gäller bland annat t-shirts, sweatshirts och pikétröjor, säger Torsten Jansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078