Positiv utveckling för Boozt – skriver upp helårsprognosen
Under det tredje kvartalet omsatte Boozt 1 550 miljoner kronor, vilket innebär en tillväxt på 16,7 procent. I lokal valuta mättes tillväxten till 0,7 procent. Rörelseresultat för det tredje kvartalet landade på 52,9 miljoner kronor (35,7) med en rörelsemarginal på 3,4 procent (2,7), medan det justerade rörelseresultatet landade på 67,2 miljoner kronor (25,5) med en justerad rörelsemarginal på 4,3 procent (1,9).
E-handelsjätten justerar nu prognosen för helåret på grund av utvecklingen.
Enligt den tidigare prognosen väntades nettoomsättningen landa på 7,5-12 procent, nu är förväntningen istället på 11-15 procent. Istället för ett rörelseresultat på 300-350 miljoner kronor är den nya prognosen 350-390 miljoner kronor.
– I tredje kvartalet bevisar vi vår förmåga att både kraftigt öka nettoomsättningstillväxten samtidigt som lönsamheten stärks ytterligare vilket därmed cementerar att vi levererar bäst marginaler i branschen, säger vd Hermann Haraldsson i en kommentar.
För andra modehandlare har det tredje kvartalet inte sett lika ljust ut. För både Bubbleroom och Nelly sjönk omsättningen under samma period.
Men för Boozt har tillväxten alltså varit stabil under hela kvartalet och understöddes av den starka lagernivån, skriver bolaget i sin delårsrapport. Man konstaterar även att det varma vädret under hösten var fördelaktigt för tillväxten, trots att det brukar ha negativ inverkan på inledningen av höst-/vintersäsongen.
I Norden växte Boozt med 14,3 procent där det gick bäst i Finland följt av Danmark och Sverige. I övriga Europa var tillväxten 56,6 procent.
– Vårt nordiska varuhus tar kraftiga marknadsandelar, som en följd av vårt momentum och mycket konkurrenskraftiga lagerposition uppgraderar vi därför helårsprognosen för 2023, säger Hermann Haraldsson.