23948sdkhjf

Klassiskt köpcentrum återinvigs – har rustats upp för 300 miljoner

Efter flera år av ombyggnad är det dags för återinvigning av Valbo köpcentrum.

300 miljoner kronor. Så mycket har fastighetsägaren Eurocommercial investera i att utveckla och modernisera Valbo köpcentrum utanför Gävle.

– Valbo har förändrats och vuxit genom åren men nu i samband med våra senaste insatser kan Valbo sålla sig till toppen som en av Sveriges modernaste, finaste och mest inbjudande handelsplatser, säger Jonas Gustavsson, direktör hos Eurocommercial, i en kommentar.

Eurocommercial tog över fastigheten 2018 och påbörjade renoveringen året därpå. Och renoveringen har varit omfattande. Av Valbo köpcentrums totalt 80 hyresgäster har 17 flyttat till nya lägen till följd av att stråket inne i köpcentrumet dragits om. Två entréer har blivit en större vilket skapat ytterligare 1 000 kvadratmeter där sju nya aktörer ryms. Dessutom har utsidan på köpcentrumet fått ett ansiktslyft i form av en ny fasadskyltning där en ny logotyp skapar och ett nytt visuellt uttryck.

Fastigheten är numera även Breeam-certifierad, som ett led i Eurocommercial engagemang för miljövänliga bygg- och driftsprocesser.

– Bland annat har vi installerat solceller, uppgraderat tekniska system, och bytt ut all belysning till LED- armaturer för att minska energiförbrukning och underhållskostnader, säger Jonas Gustavsson.

När Valbo köpcentrum invigdes 1970 skedde det med riktig folkfest. I samband med nyinvigning på lördag den 28 oktober är förhoppningen att succén återupprepas. Både disco, skattjakt och spännande erbjudanden utlovas. På plats kommer även artister som Theos, Hasse Andersson och Kiana uppträda.

– Vi är så förväntansfulla och laddade inför invigningen och hoppas verkligen på en folkfest. Vi har laddat upp för våra besökare så det ska bli en dag att minnas för alla, säger Jonas Gustavsson.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063