23948sdkhjf

Nytt globalt koncept debuterar när Stone Island omlokaliserar

Kork nyckelelement i designen av den italienska kedjans nya flaggskeppsbutik i centrala Stockholm.

I januari kom beskedet att Stone Island omlokaliserar sin retailyta i Stockholm. Kedjan, som sedan slutet av 2020 ägs av italienska Moncler, har stängt butiken på Mäster Samuelsgatan 2 och flyttat till Norrmalmstorg 1, som tidigare har fungerat som en popup-yta.

Öppningen av det som Stone Island lanserar som en flaggskeppsbutik sker den 19 oktober.

Storleken på butiksytan ville bolaget inte kommunicera i januari, men det står nu klart att det handlar om en 90 kvadratmeter stor butik som har designats utifrån ett nytt globalt koncept som tagits fram i samarbete med OMA/AMO. 

Avsikten är att material och tekniker ska återspegla Stone Islands arv av utveckling och experiment. Kork är nyckelelementet i det nya globala butikskonceptet, som har bränts, sandblästrats och ytbehandlats.

När besökarna kommer in möts de av en vägg i rostfritt stål och en bakgrundsbelyst mörk syraetsad grön display som vänder sig åt höger. Ögonen lär också falla på en ljuskrona i form av en golvmonterad displaymodul som kan roteras och bli en digital monitor eller vecklas ut till en displaymonter.

2021 stod Stone Islands wholesale-försäljning för 71 procent av intäkterna medan resterande genereras av egna butiker och näthandel.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063