Nytt globalt koncept debuterar när Stone Island omlokaliserar
I januari kom beskedet att Stone Island omlokaliserar sin retailyta i Stockholm. Kedjan, som sedan slutet av 2020 ägs av italienska Moncler, har stängt butiken på Mäster Samuelsgatan 2 och flyttat till Norrmalmstorg 1, som tidigare har fungerat som en popup-yta.
Öppningen av det som Stone Island lanserar som en flaggskeppsbutik sker den 19 oktober.
Storleken på butiksytan ville bolaget inte kommunicera i januari, men det står nu klart att det handlar om en 90 kvadratmeter stor butik som har designats utifrån ett nytt globalt koncept som tagits fram i samarbete med OMA/AMO.
Avsikten är att material och tekniker ska återspegla Stone Islands arv av utveckling och experiment. Kork är nyckelelementet i det nya globala butikskonceptet, som har bränts, sandblästrats och ytbehandlats.
När besökarna kommer in möts de av en vägg i rostfritt stål och en bakgrundsbelyst mörk syraetsad grön display som vänder sig åt höger. Ögonen lär också falla på en ljuskrona i form av en golvmonterad displaymodul som kan roteras och bli en digital monitor eller vecklas ut till en displaymonter.
2021 stod Stone Islands wholesale-försäljning för 71 procent av intäkterna medan resterande genereras av egna butiker och näthandel.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.