Så sålde Clas Ohlson i september
Clas Ohlsons totala försäljning steg med 6 procent under september till 762 miljoner kronor (721).
Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 1,2 procent, enligt Infronts sammanställning av fyra estimat.
Den organiska försäljningen steg med 6 procent. Här låg konsensus på +1,0 procent.
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 16 procent under månaden, mot väntade +5,0 procent.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 221 (224).
I Sverige var försäljningen 3 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 12 procent och i Finland var den ned 4 procent.
”Sett till enskilda marknader fortsätter Norge att gå mycket starkt med en organisk försäljningsökning om tolv procent, medan Finlands svagare försäljningsutveckling är tydligt påverkad av en kampanjintensiv fjolårsperiod då Clas Ohlson firade 20 år på marknaden. Detaljhandelsklimatet är utmanande med lägre kundtrafik och vi har ett starkt fokus på kostnadskontroll för att kunna utveckla kärnaffären med ett ännu bättre sortiment, ett bra kundmöte och nya butiker i rätt lägen. För det innevarande verksamhetsåret planerar vi att öppna cirka tio nya butiker netto, vilket vi kommer att nå då nio kontrakt är signerade och en butik redan är öppnad”, uppger Kristofer Tonström, vd, i en kommentar.