Ledande jaktaktörer går ihop och bildar ny friluftsjätte – ”en ny era”
Jaktia och Interjakt är två av Nordens ledande aktörer inom jakt-, outdoor- och sportfiskevärlden. Nu går de ihop och bildar tillsammans Burdock Outdoor Group.
Siktet uppges vara inställt på att forma en kraftfull organisation för att vitalisera branschen. Den resa som påbörjas i det gemensamma bolaget beskrivs som starten på en ny era.
– Sammanslagningen gör det möjligt för oss att dra nytta av varandras styrkor i form av innovativa affärsmodeller och breda produktsortiment. Detta är något som kommer att gynna alla – såväl kunder och franchisetagare som leverantörer och partners, säger Lars Martinsson på Jaktia Group och Hans Petter Semmelmann på Interjakt Group i ett gemensamt uttalande.
Konkret innebär detta att parterna kommer att integrera nyckelfunktioner som exempelvis inköp, logistik, IT, affärsutveckling och marknadsföring.
– Till stor del handlar detta om att ge våra franchisebutiker runt om i Norden tillgång till ökad expertis och nya verktyg så att de kan utveckla och utvidga sina verksamheter.
Jaktiakedjan bildades 1987 som en vidareutveckling av Järnia Jakt och är i dag Sveriges största butikskedja för jakt- och fiskeutrustning med 37 butiker från Sjöbo i söder till Kiruna i norr.
Interjakt bildades 1985 och är också en kedja med butiker spridda över hela Sverige. Interjakt har expanderat kraftigt och har idag över 100 butiker i Norden.
Den sammanslagna verksamheten inom ramen för Burdock Outdoor Group inkluderar 170 butiker och en omsättning på över två miljarder kronor.