Så utvecklades e-handeln i augusti
E-handelns omsättning i Sverige minskade med 1 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. Om även E-handeln från utlandet räknas in steg dock omsättningen med 3 procent.
Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.
Svensk Handel konstaterar att omsättningen i E-handeln har minskat sex av åtta månader i år, och under totalt under de första åtta månaderna noteras en nedgång med 4 procent för E-handeln i Sverige jämfört med samma period 2022, -3 procent om även handeln med utlandet räknas in.
– Många e-handlare i mellansegmenten som fram till nu bara fokuserat på stort utbud, räckviddsannonsering online och tillväxt utan lönsamhet, går sannolikt en väldigt tuff höst tillmötes, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad.
Dock noterar Svensk Handel att andelen e-handelskonsumenter steg i vissa branscher i augusti som kläder och skor, sport och fritid, varor från apotek och skönhets- och hälsoprodukter.
– Att fler handlar på nätet visar att e-handeln fortsatt är väldigt stark. En mycket stor andel av köpen i fysiska butiker inleds med att konsumenterna gör research på nätet, och här är vi bara i inledningsfasen av en utveckling som kommer accelerera när generative AI når ännu större genomslag hos både handlare och konsumenter, säger Per Ljungberg.