Kicks får ny ledning – drivs fortsatt från Sverige
Det var i slutet av juni som danska skönhetsaktören Matas förvärvade Kicks group, som omfattar varumärkena Kicks och Skincity, för 1,1 miljarder kronor. I dag fredag meddelar Matas att affären är fullbordad och det står klart att Kicks group kommer att fortsatta att drivas från kontoret i Stockholm, skriver de i ett pressmeddelande.
Samtidigt lämnar Hanna Graflund Sleyman sin post som vd, bara efter ett halvår. Hon kommer att fortsätta inom Axel Johnson står det. Kicks före detta marknadschef, Carola Lundell, tar över rodret som vice vd för Kicks group för att driva affären i Sverige, Norge och Finland.
”Tillsammans med Matas blir vi en otroligt stark nordisk spelare med nya möjligheter att ytterligare vässa vårt erbjudande och vinna kundernas förtroende. Jag ser fram emot att vi nu tillsammans har större kraft än någonsin att befästa vår position som den självklara skönhetsdestinationen. Ett riktigt drömuppdrag för mig personligen”, kommenterar Carola Lundell.
Genom förvärvet stärker den nya konstellationen investeringsförmågan och konkurrentkraften, menar, menar Gregers Wedell-Wedellsborg, vd, Matas group.
”Vår vision är att vara ledande inom skönhet och välmående i Norden. Tillsammans kan vi stärka både Matas, Kicks och Skincity samt säkra en accelererad expansionstakt och lönsam tillväxt. Ambitionen är att Kicks och Matas ska vara förstahandsvalet på våra respektive marknader. Vi ser också att vi kan skapa ett bättre värde för våra samarbetspartners och investerare”, kommenterar han i ett pressmeddelande.
Kicks group och Matas har tillsammans drygt 500 butiker samt e-handel, och vänder sig till över 5 miljoner klubbmedlemmar.
Artikeln är en del av vårt tema om På nytt jobb.