23948sdkhjf

Synsam nådde lönsamhetsmålet andra kvartalet

Synsam uppfyllde under både sitt tillväxtmål på medellång sikt, en organisk tillväxt på 8–12 procent, och sitt lönsamhetsmål om en ebitda-marginal på 25 procent eller högre.

Det konstaterar Synsams vd Håkan Lundstedt i rapporten för det andra kvartalet. Kvartalets organiska tillväxt landade på 10,2 procent och ebitda-marginalen var 25,3 procent.

"Synsams abonnemangsaffär för glasögon, Synsam Lifestyle, är fortsatt vinnare i marknaden med en omsättningsökning på 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Samtidigt har churn reducerats och uppgick till 1,86 procent i det andra kvartalet, vilket är den lägsta nivån sedan det tredje kvartalet 2020", kommenterar Håkan Lundstedt i rapporten.

Lönsamheten ökade i samtliga Synsams fyra segment i det andra kvartalet. I Sverige ökade Synsam sin marknadsandel ytterligare med en organisk tillväxt på 10 procent samtidigt som eibtda-marginalen stärktes.

"Norge är på rätt väg och rapporterade en förbättrad utveckling, med en organisk tillväxt på 10 procent och med stärkt ebitda-marginal. Kostnads- och omstruktureringsprogrammet 1.0 går enligt plan och har störst effekt på Sverige och Norge", skriver Synsams vd.

Vd och koncernchef Håkan Lundstedt

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.076