Synsam nådde lönsamhetsmålet andra kvartalet
Det konstaterar Synsams vd Håkan Lundstedt i rapporten för det andra kvartalet. Kvartalets organiska tillväxt landade på 10,2 procent och ebitda-marginalen var 25,3 procent.
"Synsams abonnemangsaffär för glasögon, Synsam Lifestyle, är fortsatt vinnare i marknaden med en omsättningsökning på 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Samtidigt har churn reducerats och uppgick till 1,86 procent i det andra kvartalet, vilket är den lägsta nivån sedan det tredje kvartalet 2020", kommenterar Håkan Lundstedt i rapporten.
Lönsamheten ökade i samtliga Synsams fyra segment i det andra kvartalet. I Sverige ökade Synsam sin marknadsandel ytterligare med en organisk tillväxt på 10 procent samtidigt som eibtda-marginalen stärktes.
"Norge är på rätt väg och rapporterade en förbättrad utveckling, med en organisk tillväxt på 10 procent och med stärkt ebitda-marginal. Kostnads- och omstruktureringsprogrammet 1.0 går enligt plan och har störst effekt på Sverige och Norge", skriver Synsams vd.
Vd och koncernchef Håkan Lundstedt