E-handeln fortsatt svag – inga tecken på förändring
Från januari till och med juli har e-handelsomsättningen minskat med fyra procent. En siffra som baseras på svenskarnas e-handel från både svenska och utländska aktörer. En svag utveckling både sett i ljuset av att förra årets jämförelsetal, berättar Svensk Handel i ett pressmeddelande.
– Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i pressmeddelandet.
Han tillägger.
– Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år.
E-handlade svenskar ökade något i både juni och juli, jämfört med samma månader förra året. Tendensen är dock att man handlar för ett lägre belopp. I juni minskade det genomsnittliga köpbeloppet per köpare med 5 procent. I juli var det oförändrat.
Under juli minskade e-handelns omsättningen med två procent och ökade med tre procent i juli, jämfört med samma månader förra året.