Ingka och Ikea gör miljardinvestering i Kungens Kurva
Kungens Kurva Shoppingcenter i Skärholmen söder om Stockholm gör den största förändringen av området sedan Ikea öppnade 1965. Möbelkoncernens fastighetsjätte Ingka Centres planerar att investera över 170 miljoner euro, cirka 1,8 miljarder kronor, i en tillbyggnad på totalt 28 000 kvadratmeter. Det skriver Ingka Centres i ett pressmeddelande.
– Det är den största förändringen av Kungens Kurva sedan Ikea öppnade 1965. På tio år kommer vi att skapa en helt ny mötesplats och destination för allt inom mat, mode och heminredning, säger Yvonne Arentoft, meeting place manager på Kungens Kurva Shoppingcenter.
Arbetet kommer att ske i tre etapper. Den första etappen påbörjades redan i juni. Där ska matbutiken Matvärlden öppna på en yta om 7 000 kvadratmeter under fjärde kvartalet 2024.
Den andra och tredje fasen kommer att medföra en utbyggnad på 21 000 kvadratmeter. Tillbyggnaden kommer sömlöst att anslutas till Ikea-varuhuset och får en gemensam entré. Det ska leda till ett bredare utbud av restauranger, mode, skönhet, service och mycket annat.
Hela projektet ska stå klart 2033.
Kungens Kurva har över 100 stora butiker och 15 miljoner besökare varje år.