Stort tapp för elektronikbranschen
Under pandemin rustade svenskarna sina hem med massor av elektronik, vilket gav en enorm skjuts för branschen. Men marknaden blev mättad och det har fått en negativ påverkan på försäljningen i kombination med konjunkturen.
Redan under 2022 minskade försäljningen med sex procent, enligt Elektronikbranschens snabbindex för hemelektronik. Under årets första halvår visar siffrorna på minus 11 procent, jämfört med förra året.
Det är en minskning inom nästan alla produkter, skriver Pernilla Enebrink, vd, Elektronikbranschen, i ett pressmeddelande. Främst är det datorer (minus 35 procent) följt av kameror (–30) och surfplattor (–23).
Även den tidigare konjunkturokänsliga mobilen tappar 14 procent i försäljning samt spelkonsoler, 19 procent. De varor som klara sig bäst är större tv-apparater och audio, plus minus noll respektive tre procent.
”Att regeringen i det här svåra ekonomiska läget väljer att höja elektronikskatten med upp till 500 kronor per produkt för konsumenterna är obegripligt. Det påverkar särskilt hushåll som har mindre pengar att röra sig med, vilket är många idag”, skriver hon.
Elektronikbranschens försäljningsstatistik omfattar försäljningen av hemelektronik från de anslutna handlarna i branschen.