Clas Ohlson ökade mer än väntat i juni
Den organiska försäljningen steg också med 5 procent. Här låg konsensus på +1,6 procent.
Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 7 procent, uppger bolaget.
Däremot gick det sämre för koncernens e-handel. Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 2 procent under månaden, mot väntade +10,5 procent.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 221 (226).
I Sverige var försäljningen 4 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 12 procent och i Finland var den ned 10 procent.
– Vi träffade rätt i vårt kunderbjudande även i juni och ökade försäljningen organiskt med 5 procent och 7 procent i jämförbara enheter. Därmed lyckades vi behålla den positiva försäljningsutvecklingen från maj. Särskilt bra var utvecklingen i Norge där den organiska försäljningsökningen var 12 procent, säger koncern-vd:n Kristofer Tonström i en kommentar.
– Typiska säsongsprodukter bidrog positivt, men framför allt har tillväxten varit ett resultat av breda ökningar för många produktkategorier. Det ger oss ytterligare självförtroende i arbetet med att göra vårt sortiment än mer relevant under årets alla månader. Makrofaktorer som inflation och valutaeffekter påverkar fortsatt vår affär och det arbete vi gör med att reducera kostnader är, och kommer att vara, en förutsättning för att kunna utveckla sortimentet, upprätthålla en hög servicenivå och bibehålla vår starka prisposition.