23948sdkhjf

H&M:s vinst i nivå med fjolåret

Det framgår av kvartalsrapporten som släpptes i dag.

H&M-gruppens omsättning uppgick till 57,6 miljarder kronor under andra kvartalet, mars till maj, en ökning med 6 procent jämfört med 54,5 miljarder under motsvarande kvartal 2022, vilket kommunicerades som preliminära siffror för två veckor sedan inför kvartalsrapporten. 

Rörelseresultatet var något lägre än fjolårets kvartal och uppgick till 4,7 miljarder kronor, vilket ger en rörelsemarginal på 8,2 procent jämfört med 9,2 procent under motsvarande period i fjol. Bruttomarginalen uppgick till 52,7 procent jämfört med 54,8 procent 2022.

– Med det andra kvartalet bakom oss kan vi konstatera att vi har tagit ytterligare ett antal viktiga steg närmare våra mål. Vi ökade försäljningen på många marknader trots minskad köpkraft och ofördelaktiga väderförhållanden jämfört med föregående år. Sommarkollektionerna har tagits emot väl och det tredje kvartalet har fått en bra start. Vi ser allt bättre förutsättningar till såväl ökad tillväxt som lönsamhet, säger vd Helena Helmersson i en kommentar. 

H&M-gruppens nettoomsättning ökade till 112,5 miljarder kronor under första halvåret, vilket är 9 procent upp jämfört med första halvåret 2022. Rörelseresultatet var ungeför i nivå med fjolåret och uppgick till 5,5 miljarder kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 4,9 procent (5,3). Enligt bolaget påverkades resultatet negativt av höga råvaru- och fraktkostnader, en stark US-dollar, ökade energikostnader och effekter av att verksamheten i Ryssland har avvecklats. Till nästa år är målet att komma upp i 10 procent. 

Bruttomarginalen under första halvåret uppgick till 50,0 procent jämfört med 52,2 procent under motsvarande halvår för ett år sedan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083