Uppgång för mode äts upp av inflationen
Med sommaren i antågande är maj historiskt en stark månad för modehandeln. Klädförsäljningen ökade under perioden med 3,7 procent medan försäljningen av skor ökade med 2,5 procent.
Justerat för inflationen innebär dock siffrorna en minskning i volym, framhåller Svensk Handel.
– Tyvärr ser vi fortsatt hur den höga inflationen slår hårt mot såväl handlare som konsument. Utöver detta så är en svag krona som bekant inte något som gynnar svenska modehandlare, då inköpskostnaderna stiger kraftigt, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och varnar för att många handlare kommer att behöva handskas med den verkligheten under överskådlig tid.
– För många modehandlare stack slutet av maj ut som en särskilt stark period. Många passade på att lansera kampanjer, vilket ökade volymförsäljningen. Många intensifierar nu sitt arbete med kampanjer för att attrahera konsumenterna, som blivit betydligt mer prismedvetna, säger Maria Mikkonen.