Clas Ohlson ska spara ytterligare 100 miljoner
Den organiska försäljningsökningen i kvartalet var två procent och en procent för helåret.
Rörelseresultatet förbättrades dock något under kvartalet från -10 miljoner kronor ifjol till årets -7 miljoner kronor medan det minskat under helåret från 719 miljoner kronor ifjol till årets 305 miljoner kronor.
”I den löpande verksamheten har vi under kvartalet lyckats balansera produktmix och pris men, som tidigare, har höga inköps- och transportkostnader och en svag svensk krona påverkat bruttomarginalen negativt. En ny, för oss negativ, faktor är att den norska kronan försvagats avsevärt sedan årsskiftet”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Med fokus på kostnader och lönsamhet ska företaget nu spara ytterligare 100 miljoner kronor genom att ”konsolidera och fasa ut system som inte stärker affären framåt.”
– Detta visar på organisationens förmåga att snabbt anpassa sig till nya förutsättningar, vilket blir minst lika viktigt när vi blickar framåt mot ett år där kunderna sannolikt kommer att ha fortsatt minskat konsumtionsutrymme och noggrant överväga sina köpbeslut, säger Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson.
Bolaget har även ambitionen att driva tillväxt med nya butiker som beskrivs som företagets kärnaffär.
– Med en bra utveckling i jämförbara enheter och det positiva mottagandet av våra senaste butiksöppningar ser vi potential i att åter driva tillväxt med nya butiker. En mer konstruktiv dialog med fastighetsägarna och en mindre och mer effektiv tjänstemannaorganisation skapar också förutsättningar för rätt lönsamhet och attraktiva butikslägen på samtliga marknader, säger Kristofer Tonström och förklarar att företaget redan signerat två nya butikskontrakt och planerar för att öka butiksnätet med totalt cirka tio butiker under verksamhetsåret.