Returproblematiken – upp till 40 procent skickas tillbaka
Det rapporterar Sveriges Television, SVT Nyheter, i en ny enkät om nio klädjättars returvanor.
Av de som svarat ligger Gina Tricot, Nelly och Boozt i topp på 35-40 procent när det gäller andel returnerade varor.
Lindex och Kappahl ligger lägst med 17 procent, där en stor del av returerna tas om hand i fysiska butiker.
H&M, Ellos, Bubbleroom och Na-kd vill inte avslöja sina returgrader.
Problematiken är inte ny vilket Dagens Handel rapporterat om ett flertal gånger. Argument som ökade transportutsläpp, mer plast i förpackningarna och att fullt dugliga kläder slängs för att företagen ska minska kostnaden för returhanteringen förekommer dagligen i miljödebatten.
När Boozt för några år sedan analyserade kundernas returmönster och upptäckte att en liten grupp kunder stod för en stor del av alla returer blockerade företaget kunder som returnerade för mycket.
Idag har Boozt blockerat 42 000 kunder, skriver SVT Nyheter.
Boozt erbjuder fortfarande kunderna gratis returer medan bland annat Nelly och Na-kd har slopat fria returer för att minska hanteringen av varorna som skickas tillbaka.