23948sdkhjf

Därför överväger mer än varannan inom detaljhandeln att lämna

Arbetsmiljön, stress på grund av underbemanning och inte tillräckligt med uppskattning från chefen gör att mer än varannan servicepersonal, 53 procent, som arbetar inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig under det senaste tolv månaderna.

Det visar en undersökning gjord på uppdrag av Quinyx, verksamt inom AI-driven schemaläggning som även omfattar servicepersonal inom lager och logistik samt hotell och restaurang. Totalt har 1 100 anställda tillfrågats om arbetssituation och arbetsmiljö och när det handlar om anställda inom handeln uppger 37 procent att det främsta skälet till att de vill lämna arbetet handlar om att de inte tycker om arbetsmiljön.

Därtill menar 38 procent av de tillfrågade i handeln att underbemanning “triggar jobbrelaterad stress” och att problemet med just underbemanning skulle vara mer utbrett inom detaljhandeln jämfört med de andra undersökta branscherna.

– Arbetsgivare måste vara lyhörda och förstå vad som är viktigt för sina anställda. Annars finns risken att det skapas en kultur där personalen jobbar mot både sina och företagets mål samtidigt. Det bidrar också till ökad motivation som får dem att vilja stanna kvar på jobbet, säger Erik Fjellborg, vd på Quinyx.

Botet för att riskerna mista personal handlar istället om att ge mer uppskattning. Totalt av de tillfrågade i undersökningen är det bara lite drygt hälften, 54 procent, som anser att deras arbetsgivare värdesätter deras arbete, ett arbete som 53 procent av de tillfrågade ändå är stolta över.

– Att ge sin personal feedback och att skapa mer engagemang betyder mycket. Engagerade medarbetare kommer inte gratis men att få in deras idéer och input är ett första steg. Ett bra sätt att ta tillvara på personalens önskemål är att använda digitala verktyg som samlar allt på ett ställe, säger Erik Fjellborg vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073