E-handeln fortsätter backa – tuffast för sällanköpshandeln
Att e-handeln har ett tufft 2023 visar siffror som i en första anblick inte väcker oro. Jämfört med samma period 2022 ökade försäljningen i hela detaljhandeln med 0,7 procent i löpande priser.
Samtidigt sjönk försäljningen med 10,9 procent i volym.
Sämst gick det för sällanköpshandeln som backade med 13,7 procent i volym. Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det tuffast medan kläder och skor håller ställningarna.
Under perioden noteras också att antalet konsumenter som e-handlar minskar och att det genomsnittliga köpbeloppet sjunkit.
Bland de som e-handlar handlar dessutom många i färre varukategorier än under fjolåret.
”Tendensen är vikande och även branscher med positiva tillväxttal ser i nuläget ut att mattas ju längre in på året vi kommer”, skriver Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i en kommentar.
Rapporten konstaterar att svenskarnas e-handel från utländska sajter minskar medan svenska e-handelsföretag noterar kraftig tillväxt från utländska marknader.