23948sdkhjf

Tidigare apotekschef formger ny apotekskedja när Italien avreglerar

Felia Farmacie heter den nya italienska apotekskedjan som gett uppdraget åt tre svenska formgivare att utforma varumärket.

Felie Farmacie är en av många apotekskedjor som seglar upp på marknaden när Italien gör som Sverige, avvecklar apoteksmarknaden.

Nu har kedjan gett det svenska designteamet Cilla Pettersson, retail architect, Peter Lundberg, retail architect och Vivi Sumpton uppgiften att utforma varumärket.

I arbetet deltar även Anders Nyberg, före detta vd för Apotek Hjärtat.

– Vi letade efter ett team som kunde tänka både svenskt och italienskt och hitta en balans däremellan att gå som en röd tråd genom projektet, förklarar svenske Anders Skeini, grundare av Felia Farmacie.

Han beskriver sitt koncept som en ”hälso-deli där kunskap, kvalitet och service står i centrum med en varm och omfamnande kundupplevelse med lokal prägel.”

– Vårt koncept plockar det bästa av svensk retail med en mjuk, varm och italiensk profil, säger Anders Skeini.

Kedjans första butik öppnade i vår i Piombino, Toscana. Målet uppges vara att öppna 350 butiker runt om i Italien fram till 2030.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074