23948sdkhjf

Synsam gör starkaste kvartalet men nettovinsten backar

Första kvartalet 2023 har varit en bra affär för Synsam Group med en nettoomsättning på 1 411 miljoner kronor. Det är en ökning med 19 procent jämfört med samma kvartal ifjol.

Den organiska försäljningstillväxten uppgick under perioden till 17,5 procent medan like-for-like-tillväxten uppgick till 14 procent.

Bruttomarginalen sjönk dock något, från fjolårets 79,3 procent till årets 76,6 procent.

Sjönk gjorde även rörelseresultatet till 133 miljoner kronor jämfört med 142 miljoner kronor 2022.

EBITA-resultatet blev 171 miljoner kronor jämfört med 178 miljoner kronor under fjolårets första kvartal.

En viktig tillväxtdrivare uppges vara bolagets abonnemangsaffär för glasögon.

CRM-verktyget Synsam Lifestyle, som implementerats för att skapa långsiktiga kundrelationer, ökade med 27 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Totalt ökade lönsamheten på tre av verksamhetens fyra marknader; Sverige, Danmark och Finland.

– I Norge har förändringar i ledningsgruppen genomförts och ett åtgärdsprogram har inletts med syfte att stärka EBITDA-marginalen, säger vd Håkan Lundstedt.

Synsam uppger att de haft som mål att etablera 90 nya butiker mellan 2021 och 2023. Men under första halvåret 2023 bromsar etableringstakten in då fokus ligger på uppgraderingar och flyttar.

– Detta i kombination med lägre investeringstakt i produktionsanläggningen i Östersund, som en följd av att de huvudsakliga investeringarna genomfördes 2022, innebär att investeringarna totalt blir lägre och kassaflödet förbättrat jämfört med föregående år, säger Håkan Lundstedt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093