Trögt första kvartal för Kjell & Company
Jämfört med samma period ifjol dalade även försäljningen med 8,1 procent samt rörelseresultatet som sjönk till 6,5 miljoner kronor. Det är en försämring på 16,3 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Justerad EBITA landade på 11,1 miljoner kronor jämfört med fjolårets 24,1 miljoner kronor.
Däremot stärktes bruttomarginalen med 1 procent, från 42,5 procent ifjol till årets 43,5 procent.
– Vi har under första kvartalet i år sett en mer försiktig och prismedveten konsument som i många fall prioriterat ned externa varumärken med höga prispunkter medan egna varumärken med lägre prispunkter har fortsatt att växa i kvartalet, något som gynnat vår bruttomarginal, skriver Andreas Rylander, vd för Kjell Group i en kommentar.
Kedjan vill nu investera i att ”stärka kunderbjudandet och nya initiativ som ska anpassas mot en mer försiktig konsument och nya köpmönster.”