XXL stärker lågprispositionering med ny strategisk partner
Med 22 butiker i Norge samt två i Sverige är Stormberg väletablerat i grannlandet. Där har företaget bland annat positionerat sig som ett av Norges mest hållbara varumärke.
Genom partnerskapet ska Stormberg att utveckla och producera kläder, skor och sportutrustning åt XXL.
Produkterna kommer att säljas i XXL:s varuhus och online.
XXL går även in på ägarsidan i Stormberg.
Parterna ser att samarbetet har stor potential både i Norge, Sverige och Finland.
– Stormberg är ett av de starkaste varumärkena inom sport och friluftsliv i Norge och är dessutom duktiga och drivna av hållbarhet. Det stämmer dels väl överens med XXL:s hållbarhetsstrategi, där vi både kan och vill göra mer, och dels med ambitionen att erbjuda de bästa varumärkena till lägsta priser, säger Freddy Sobin i en kommentar.
XXL har markerat att sportkedjan vill stärka satsningen på egna varumärken. Samarbetet med Stormberg uppges vara en del av den strategin.
– Vi vill stärka lågprispositionen för XXL och erbjuda konsumenterna mer konkurrenskraftiga produkter till låga priser. Nu har vi möjlighet att ta tillbaka marknadsandelar inom ett viktigt segment. Samtidigt är detta också en viktig investering för att stärka XXL:s marginaler, förklarar Freddy Sobin.
Relationen mellan XXL och Stormberg är dock inte helt ny. Stormberg uppges ha varit leverantör åt XXL sedan starten 2001.