Boozt: ”Ser många möjligheter till tillväxt”
Förbättrat resultat för e-handlaren.
E-handelsbolaget Boozt redovisar en omsättning som var lägre än väntat under första kvartalet. Det justerade rörelseresultatet kom in över förväntan.
Bruttoresultatet blev 586,3 miljoner kronor (559,6), med en bruttomarginal på 38,5 procent (39,3).
Rörelseresultatet blev -2,5 miljoner kronor (-4,8), väntat rörelseresultat var 5.
Justerat rörelseresultat uppgick till 17,0 miljoner kronor (8,8), väntat var 11, med en justerad rörelsemarginal på 1,1 procent (0,6).
Det förbättrade justerade rörelseresultatet uppges bero på förbättrad hantering och distribution samt på grund av att bolagets marknadsföringskostnader låg mer i nivå med det historiska genomsnittet.
De positiva effekterna uppges däremot ha dämpats av att kampanjaktiviteten var högre än normalt.
Resultatet före skatt var -5,8 miljoner kronor (-8,8).
Resultatet efter skatt blev -4,9 miljoner kronor (-7,6), analytikerkonsensus 0.
Resultat per aktie hamnade på -0,07 kronor (-0,11).
Likvida medel uppgick till 965 miljoner kronor (1 119).
Boozt har en prognos gällande nettoomsättningstillväxten för 2023 på 5-15 procent och det justerade rörelseresultatet väntas nå 275-375 miljoner kronor.
”Jag är fortsatt positiv till strategin för det nordiska varuhuset och ser många möjligheter till tillväxt. Jag är stolt över våra medarbetares anpassningsförmåga när de tar sig an utmaningar och leder vår verksamhet framåt. Jag är glad att kunna återupprepa prognosen för 2023”, skriver medgrundaren och Boozts vd, Hermann Haraldsson.