23948sdkhjf

Lyko inleder starkt – fortsätter satsa utanför Norden

”Vi har en fantastisk inledning på året med kraftig tillväxt och ökande lönsamhet. Jag är stolt över resultatet som är starkt för att vara det första kvartalet, vilket generellt sett är vårt svagaste,” uppger Rickard Lyko i rapporten för första kvartalet. 

Nettoomsättningen uppgick till 680,0 miljoner kronor (552,9) vilket var en ökning med 23 procent. Rörelseresultatet uppgick till 13,2 miljoner kronor (-9,5) och Lyko uppger att en stor del av förbättringen kan hänföras till sänkta rörliga marknadsföringskostnader.

I Europa uppgick försäljningen till 37,7 miljoner kronor med en tillväxt om 97,4 procent och i rapporten skriver skönhetshandlaren att bolaget ”kommit långt sedan lanseringen i Tyskland, Nederländerna, Österrike och Polen för två år sedan”. I slutet av maj inviger Lyko en ny logistikhubb i Berlin vilket väntas leda till sänkta logistikkostnader.

Bolaget uppger även att rekryteringarna av landschefer till Tyskland, Nederländerna och Polen är slutförda. 

Vidare uppger Lyko att försäljningen av de egna varumärkena ökar och total försäljningsandel ligger på 5 procent rullande på tolv månader med en tillväxt på 53 procent.

”Vi har byggt en stark organisation för utvecklingen av varumärkena, en investering som vi är övertygad kommer skala fint och hjälpa oss att ytterligare förbättra vår bruttovinstmarginal”, skriver Lyko.

Lyko Group har försäljning i Sverige, Norge, Finland, Danmark samt  Tyskland, Österrike, Polen och Nederländerna. I Norden sker försäljningen via online samt via 31 stycken egna butiker. I Europa sker försäljningen online via lyko.com

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112