De blev bästa köpcentrum och årets koncept
Gallerian, och därmed AMF Fastigheter, tog hem vinsten i kategorin ”Commercial space of the year” i stark konkurrens av finalisterna Hede Fashion Outlet utanför Kungsbacka och Westfield Täby Centrum.
– Det är fantastiskt kul att vinna och vi är oerhört stolta. Att i det här sammanhanget få ett erkännande som en kommersiell framgång är naturligtvis väldigt hedrande. De senaste åren har vi jobbat hårt med utvecklingen av både platsen, varumärket och utbudet så vi är otroligt glada att arbetet uppmärksammas, säger Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian.
I motiveringen framgår att: ”Genom ett långsiktigt och konsekvent förändringsarbete har denna svenska handelsikon förvandlats från en alldaglig plats för handel till en inspirerande och nyskapande plats för shopping, arbete, mat, möten och urbant stadsliv. Som den självklara mittpunkten i staden har detta stadsutvecklingsprojekt konsekvent och över tid förvandlat både insida och utsida till någonting nytt och inspirerande.”
I kategorin ”Innovative commercial concept of the year” föll Ingka Centers satsning “Circuit” helt i juryns smak.
Plattformen, som testas i Ikeas varuhus i Birsta utanför Sundsvall, är en bemannad samlingsplats med lösningar för workshops, aktiviteter, föreläsningar, reparation och återvinning där även externa leverantörer får plats.
”Som en traditionell loppmarknad ungefär”, enligt Ikea.
Ur motiveringen: ”Konceptet representerar nästa steg inom sin genre i platsutveckling och utgör en viktig pusselbit i strävan efter ett hållbart levnadssätt. Konceptet har fördelarna av en skalbarhet, i delar eller sin helhet, vilket har potential att göra skillnad på fler platser. Att dessutom kunna uppvisa goda konkreta och mätbara resultat är något som juryn uppskattade.
Tävlingen arrangeras av Nordic Commercial Spaces & Communities, NCSC.
Den 25 maj möts vinnarna i Sverige, Finland, Danmark och Norge i en Norden-final som arrangeras på Münchenbryggeriet i Stockholm.