Mediamarkt backar sista året i Sverige
Det visar bolagets senaste resultat rapport för det brutna räkenskapsåret som börjar den 1 oktober.
Där framgår att onlineförsäljningen, som står för 25 procent av bolagets totala försäljning, minskat med 9 procent och att kedjans 29 butiker tillsammans minskat sin försäljning med 4,6 procent.
Totalt minskade nettoomsättningen med 5,5 procent.
Kedjans EBIT, alltså rörelseresultatet före räntor och skatt, förbättrades dock med 11,7 miljoner kronor. Försäljningen av tjänster ökade också med 42 procent jämfört med föregående verksamhetsår vilket uppges ha kraftigt bidragit till resultatförbättringen.
Rörelseresultat och omsättning i kronor och ören redovisas inte.
Året har bland annat präglats av en satsning på B2B-försäljning samt utvecklingen av försäljning av hela kökslösningar tillsammans med Nobia.
Utmärkande under året, vilket Dagens Handel rapporterade om i februari, är även att den norska elektronikkedjan Power, som bytt namn från Expert, förvärvat 100 procent av Mediamarkt Sverige och därmed tagit över den tyska kedjans samtliga varuhus i Sverige.
– Trots en cyberattack under högsäsongen, i början av det finansiella året, och därtill en avmattning av efterfrågan under året på grund av oron i omvärlden, har vi ändå förbättrat vårt resultat tack vare det fortsatta genomförandet av vårt förändringsprogram. Programmet inkluderar omstruktureringsåtgärder, operativt effektiviseringsarbete, såväl som kundfokuserad verksamhetsutveckling. Jag är nöjd med vår utveckling, säger Magnus Håkansson, vd för Mediamarkt Sverige, i en kommentar.