23948sdkhjf

Footway minskar omsättningen men växer internationellt

Försäljningen under första kvartalet sjönk med 7,9 procent för börsnoterade Footway. Samtidigt rapporterar företaget om stark tillväxt utanför Norden. 

Med leverantörsskulder och aktuella ärenden hos Kronofogden har Footway fokuserat på att minska lagerbindningen under kvartalet.

– Vårt lager har minskat med 45 miljoner kronor vilket kan jämföras mot att lagervärdet generellt ökar under första kvartalet. Minskningen i år är driven av re-lansering av vår outletbutik samt ett aktivt arbete med schemaläggning av inleveranser av nya varor, säger Footways vd Daniel Mülbach och understryker att återlanseringen av brandosa.com gått över förväntan.

– Under kvartalet har vi inlett vårt första samarbete där Footway Group erbjuder sin plattform och sina butiker för att hjälpa leverantörer med att reducera sina lager. Givet marknadens höga lagernivåer, både i detaljist- och grossistledet, tror vi att vi kan vara en positiv kraft och bistå fler av våra leverantörer med verktygen för att sälja deras produkter, säger Daniel Mühlbach i en kommentar.

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 215,9 vilket är en minskning med 7,9 procent jämfört med samma period ifjol.

Den starka försäljningstillväxten utanför Norden om drygt 43,7 procent, vilket motsvarar 71,4 miljoner kronor, uppges delvis vara en följd av den svaga kronan.

Rörelseresultatet (EBITA) för kvartalet uppgick till -24,5 miljoner kronor som är en förbättring med 46,7 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094