Vårbudgeten: ”Inte tillräckligt för handeln”
Svensk Handel välkomnar ”krafttag mot inflationen” men riktar skarp kritik mot hanteringen av arbetsgivaravgifter för unga. Att avgifterna höjdes den 1 april i år till ursprungliga 31 procent gör det svårare för företag att anställa, tycker Svensk Handel.
– Att göra det dyrare att anställa i en lågkonjunktur är ett misstag. De 8 miljarder som denna ökning kostar för alla som anställer unga måste hämtas hem någonstans och risken är att det sker genom att färre anställs – inte minst i välfärden då 1,2 av de 8 miljarderna kommer att drabba kommuner och regioner. Dessutom skulle en sänkning av arbetsgivaravgifter bidra till att sänka inflationen, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.
Hade ni förväntat er några särskilda kraftåtgärder för handeln?
– Nej, det hade vi inte. Men vi hade kanske hoppats att just frågan om höjda arbetsgivaravgifter för unga fått en annan lösning, säger Martin Kits.
Svensk Handel välkomnar också att Arbetsförmedlingen tilldelas mer pengar samt mer resurser till vuxenutbildning.
– För att minska effekterna av lågkonjunkturen, och för att hålla i gång ekonomi och konsumtionskraft, behöver arbetslösheten hållas i schack. Dock behöver satsningar på utbudssidan, exempelvis utbildning och bidragstak, också kombineras med satsningar på efterfrågan på arbetskraft i form av sänkta kostnader för att anställa, påtalar Martin Kits.
Starkt kritisk är Handelsanställdas förbund som anser att budgeten bromsar handelns vilja att ställa om till hållbar handel. Ett exempel är höjd moms på reparationer och avsaknad av beslut om klimatmål för konsumtion som kan minska utsläpp.
”Regeringen har tidigare försvårat omställningen av handeln med höjd skatt på reparationer, och inget i den här budgeten pekar på att något annat nu kommer ske. Detta är särskilt allvarligt nu när många hushåll inte har råd att köpa nytt utan behöver kunna ta hand om grejer man redan har”, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande på Handelsanställdas förbund i ett pressmeddelande.
Vårbudgeten, anser också Handels, lämnar de mest utsatta i sticket då ökade priserna slår hårt mot många handelsanställda, särskilt barnfamiljer med små marginaler.
Dagens Handel har även sökt Teko, Sveriges Textil- och Modeföretag, för en kommentar.