Amazon skärper jakten på förfalskare
Alla e-handlare är beroende av att kunden får en trygg köpupplevelse, också giganter som Amazon.
Men även om plattformen är världens största måste företag, leverantörer och varumärken som vill ansluta sig genomgå en rad olika kontroller.
Enligt rapporten investerade Amazon ifjol 1,2 miljarder dollar i utveckling av teknik som skyddar företag, varumärken och kunder från att utsättas för förfalskningar och olika typer av bedrägerier. Därtill anställdes även 15 000 personer i samma syfte.
Samma år, 2022, stoppade Amazon över 800 000 försök att skapa nya säljarkonton. 2021 stoppades 2,5 miljoner försök medan 6 miljoner försök stoppades 2020.
– Vi är stolta över framstegen som vi gjort det senaste året och vi kommer att fortsätta att investera och utveckla till antalet förfalskningar är noll i vår butik. Vi uppskattar även det ökade industrisamarbetet och partnerskapet som slåss mot förfalskningsindustrin, säger Dharmesh Mehta, vice president, world wide selling partner services på Amazon, i en kommentar.