Pris viktigare än hållbarhet i kärva tider
Det visar Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning bland drygt 2 200 konsumenter och medlemsföretag.
I undersökningen framgår bland annat att jämfört med 2020 har andelen konsumenter som prioriterar hållbarhet när de handlar minskat med 16 procent, från 74 till 58 procent.
– Pris har alltid varit en viktig faktor för kunderna, men när vi nu ser att det är absolut högsta prioritet är det ett tydligt tecken på att hushållen blivit alltmer priskänsliga, vilket är föga förvånande givet de tuffa ekonomiska tiderna. Den stora utmaningen för handelsföretag blir nu att erbjuda produkter som både är hållbara och prisvärda, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Bland företagen fortsätter ändå engagemanget för hållbarhet som uppges ha fått en naturlig plats i många företags kärnverksamhet.
Sju procent av företagen i undersökningen har prioriterat ned hållbarhet till följd av ekonomiska läget medan 11 procent har prioriterat upp arbetet. Majoriteten, 76 procent, har inte förändrat sina prioriteringar.
79 procent av hållbarhetscheferna sitter också i ledningsgruppen, vilket är en ökning med tre procent jämfört med 2020.
– Det är glädjande att vi nu ser hur företagens hårda arbete lönar sig. Allt fler ser positivt på relationen mellan hållbarhet och lönsamhet vilket gör att frågan prioriteras. Det är också ett styrkebesked att allt fler hållbarhetsansvariga blir en del av företagens ledningsgrupp. Det sänder en signal om att frågan är högt upp på agendan, säger Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.