Ny appfunktion ska hjälpa kunden att handla hållbart
I lösningen, som utvecklats tillsammans med teknikplattformen Clarity AI, får användaren tillgång till opartisk och omfattande data runt sina inköp, till exempel information om ett varumärkes utsläpp av växthusgaser till hur mycket energi som kommer från förnybara källor.
– Nu kan vi förse konsumenter världen över med ökad transparens genom den första utvärderingen av elektronikvarumärkenas miljöprestationer. Vi anser att sådana siffror aldrig ska döljas. Därför är det fantastiskt att Klarna kan använda vår AI-kapacitet för att leverera information till de som vill veta mer när de shoppar, säger Angel Agudo, styrelsedirektör och produktchef på Clarity AI.
Märkningen lyfter företag som gjort framsteg inom hållbarhetsarbetet. Varumärkena kan tilldelas upp till följande fem märkningar:
• Lägre direkta utsläpp
• Lägre indirekta utsläpp
• Åtagande för att minska växthusgasutsläpp
• Öppna med sina växthusgasutsläpp
• Använder förnybar energi
Märkningen är tillgänglig för Klarnas användare i hela världen.