23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Galvin Green använder Gung för att ta över Nordamerika

Med ett mål att konkurrera på den nordamerikanska golfmarknaden, har Galvin Green tagit ett stort steg i sin digitalisering de senaste åren. Från att ha synts i golftidningar och fysiska kataloger, har de nu en egen e-handel och en marknadsplats på Shopify. Och längs resan har de använt Gung som stöd.

Galvin Green-grundaren Tomas Nilsson har varit golffanatiker ända sen 70-talet, men det var inte där hans entreprenörsresa startade. Efter att ha sålt arbetskläder och flera olika typer av kläder inom sport och mode, valde han i början av 90-talet att satsa allt på ett kort - Golfkläder i högsta möjliga kvalitet. 

Idag syns Galvin Green över hela Europa, och även andra delar av världen som Nordamerika och Asien. Vi träffade Gustav Höjelid som är E-commerce Manager på Galvin Green, han berättar om beslutet att nischa sig som experter på just golfkläder. 

- Vi riktar oss mot den seriösa golfaren, berättar Gustav. Inte nödvändigtvis att man är den bästa golfaren med noll i handicap, men golfaren som tar sin sport seriöst. Vi vill göra plagg av högsta kvalitet, och det vet vi att du är beredd att betala lite extra för om du vill satsa på ditt golfspelande. Just den positioneringen har nog varit vårt största framgångsrecept. 

Använde Gung för att hänga med i digitaliseringen 

När Galvin Green kom igång och växte under 90-talet och 00-talet syntes de mycket i golftidningar, och hade även sin egna golfkatalog där de visade upp märket och sina produkter. Men i takt med att digitaliseringen tog fart, insåg de att det vore passande med en e-handel.

- 2018 började vi med e-handel, vilket gjorde att vilken privatperson som helst kan köpa direkt från oss, berättar Gustav. Innan hade vi bara sålt via återförsäljare i fysiska butiker, men vi märkte att konsumenterna ville börja handla digitalt, så vi behövde finnas där kunderna vill handla. 

Strax innan e-handeln drog igång tog de kontakt med Gung för att kunna få ordning i sin produktdata. De behövde ett PIM-system för att strukturera och distribuera all produktinformation, och arbeta på ett sätt som förbättrar processerna både för säljare och för kunder. 

- Vi hade flera stora kunder som började kräva produktdata från oss, och det blev en stor belastning på kundtjänst som fick sitta manuellt och mejla ut produktinformation. Det blev inte heller en bra köpupplevelse för kunderna som behövde ringa eller mejla för att få datan. Det var väl där vi insåg att vi behövde ett system. 

När de letade efter en lösning hörde de mycket gott om Gung. Till slut valde de att investera i Gungs PIM-system, men började även använda tjänsterna som erbjuds inom B2B och B2S. 

- Vi frågade runt lite, och fick höra mycket gott om Gung. När vi pratade med dem, kände vi också snabbt ett starkt förtroende för dem, berättar Gustav. Framför allt så var det deras expertis, och att de kunde förmedla en tydlig plan för oss framåt. Både vad och hur vi borde göra för att använda Gung framgångsrikt Det var viktigt för oss att få det stödet, och dessutom på ett sätt som vi lätt kunde ta till oss. 

Ett nytt affärssystem 

I december 2022 tog Galvin Green steget att byta affärssystem. Men trots byte av affärssystem ville Galvin Green fortsätta arbeta med Gung även i nya affärssystemet. - Vårt tidigare affärssystem var lite begränsande, så när vi tittade på Business Central och möjligheterna med systemet så blev det ett självklart val, berättar Gustav. Vi ville inte känna oss bakbundna nu när vi hade blivit så stora globalt, och ville fortsätta växa. 

I flytten till Business Central var Gungs roll att flytta med Gung-produkten, så att alla processer kunde fortsätta flyta på som tidigare. Galvin Green blev mycket nöjda och är idag helt igång med Business Central som affärssystem. 

- Över 70% av våra ordrar kommer in via Gungs säljportal och B2B e-handel, så Gung var helt klart involverade när vi gjorde bytet. De gjorde ett otroligt jobb att mappa ihop allting, och det gick ju hand i hand med bytet av affärssystem. Vi fick även stöd av Adbriq att implementera allting, och samarbetet mellan dem och Gung gick perfekt. Tillsammans hade de all detaljkunskap som behövdes för att genomföra skiftet till Business Central. 

Övergången till Shopify

En annan förändring som Galvin Green gjorde var att börja använda sig av e-handelsplattformen Shopify. Shopify är extremt stort i marknader som till exempel Nordamerika, och för att fortsätta temat “finnas där kunderna vill handla” så var det givet att finnas där. De började använda Shopify i Nordamerika redan i maj 2022, och det var så framgångsrikt att de valde att expandera sitt Shopify till alla andra marknader också.

- Det är en jättebra plattform för oss att skala upp med, så det var egentligen en ickefråga, menar Gustav. Shopify är bra eftersom det sparar mycket tid i administration, och det passar bra i USA där det finns en del olika regler kring skatt och liknande som alla system inte har stöd för.  

Även i övergången till Shopify var Gung med som stöd.  - Det var verkligen ett jätteplus att Gung kunde Shopify, så de hjälpte oss med orderintegrationer, bygga vår sida och utveckla funktioner. De var till stor hjälp! 

Läs hela intervjun på Gung.se

Gung
Viktor Rydbergsgatan 64
412 81 Göteborg
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5590040993

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.032