5 tips för smidigare inventering
Inventering kanske inte är det roligaste man kan göra, speciellt inte om man gör det en gång per år och manuellt. Då är risken stor att det tar tid och blir krångligt och kanske till och med fel.
Finns det något mer tidskrävande än inventering? Förutom att det tar tid så blir det dyrt om verksamheten måste stängas ned under några dagar för att göra inventeringen. Dessutom blir det ofta fel hur noga man än räknar. Det är om man gör det manuellt vill säga. Om du i stället digitaliserar din inventering med hjälp av ett WMS (Warehouse Management System) så blir det mycket enklare och även korrekt.
Genom att digitalisera och kontinueligt inventera blir det inte lika tidskrävande. Risken för fel minskar också. Ett annat smart sätt är att införa nollsaldoinventering, då inventerar ni när ni har plockat sista produkten och hyllan är tom. På så sätt får ni koll och det är en enkel rutin att implementera.
Ibland finns inte tiden att inventera och då är det smart att flagga en lagerplats och artikel som läggs på en inventeringsjournal till senare.
Vill du ha fler smarta tips på hur du effektiviserar inventeringen, läs alla våra tips här!