Bygg varumärke och skydda din tillverkning i lågkonjunktur
Prispressen är hård på svenska bolag inom tillverkning. Samtidigt ökar de digitala utmaningarna och den globala handeln ställer allt högre krav. Att skapa stabilitet är svårt men inte omöjligt. Ett genomtänkt varumärke kan hjälpa till att brygga gapet. Här ger vi tips på på hur du kan tänka i tuffare tider.
Många tror att varumärket är något som bara berör de på marknads- eller säljavdelningen. Men det är precis tvärtom, ett varumärke bör genomsyra hela verksamheten så att alla vet vad de samarbetar för. Det som kännetecknar framgångsrika företag som klarar sig oavsett hög- eller lågkonjuktur är ett genomarbetat varumärke. Där alla på företaget; allt från marknad till IT och logistik förstår vad företaget står för och vad det gemensamma målet är.
Men vad krävs för att ett starkt varumärke? Det absolut viktigaste är att fylla varumärket med ett värde och fundera på vad är det som gör er starka, vilken är er historia som ni kan lyfta fram och förknippas med och vad kan ni göra så att ni uppfattas som lite bättre än konkurrenterna?
Och ett varumärke är inte bara företagets marknadsföring, det är allt ni gör. Från interaktioner med kunder till hur ni levererar era produkter, kan ni till exempel göra själva leveransen lite mer speciell och inkludera en liten gåva? Det är sådant som kunderna kommer ihåg och värdesätter.
Fler exempel och tips på hur du kan stärka varumärket hittar du här!