Dofter kan påverka köpviljan hos kunderna
Doft blir mer och mer en medveten del av våra hem. Men har du funderat på hur det doftar i butikerna du handlar i och vad det har för påverkan på dig? Vad brukar det dofta och vad vill butikerna med det ?
Så vilken roll spelar det hur det doftar i din butik? Det är ju så att fysiska butiker står under ständig press utav internethandlare som tar mer och mer kunder genom att pressa priserna. För att kunna konkurrera med näthandlarna behöver de fysiska butikerna i allt högre grad tänka att det ska vara en upplevelse att handla i butik, inte bara att det är ett inköp som ska göras. Ett sätt att förhöja butikupplevelsen är att tänka på vilka dofter som förmedlas och som butiken associeras med. Det kan både höja upplevelsen och konsumenternas köpvilja. Nyckeln är att fånga konsumenten på en omedveten nivå, till exempel kan det vara så enkelt som att det doftar kaffe - då kan det få kunderna att bli sugna på att köpa en kopp kaffe.
Luktsinne direkt kopplad till reptilhjärnan
Vårt luktsinne är starkt kopplat till grundläggande funktioner som minne och känsla. Forskning visar att människan har förmåga att koppla en känsla till händelser från våra liv. Till exempel doftminne, vilket är ett minne som väcks av en lukt. Dofter har en stor påverkan på vår hjärna eller rättare sagt den del av hjärnan som ansvarar för emotioner. Om man känner till en persons preferenser kring dofter kan man leda den personen med hjälp av dessa doftminnen och framkalla emotioner som man önskar hos den man vill övertyga. Emotioner skiljer sig från känslor genom att känslor styr ditt beteende. Känslor baserar sig i sin tur på ens historia av emotionella reaktioner. Emotioner kommer alltså före känslor, de är instinktiva och kroppsligt förknippade.
Doft = Känslor
Med doftmarknadsföring kan ett företag spela på emotioner och framkalla känslor kring en produkt eller ett varumärke beroende på vilken känsla de vill associeras med. Till exempel om ett företag vill bli associerade med lyx, så finns det typer av dofter som associeras med det. Det viktigaste är att ett varumärke vet vad de vill bli associerade med och vad de vill åstadkomma med hjälp av sin marknadsföring. Om ett företag vet det så kan vi på Stockholms doftfabrik hjäpla till med att hitta rätt doft och sätta en strategi för det.
Olika produkter kräver olika dofter, men generellt kan man säga att ifall man vill få saker sålt så ska man använda så kallade belönande dofter. Det är dofter som signalerar att “Du är värd det” eller “Du förtjänar det”. Det som karaktäriserar de dofterna är att de ofta är väldigt söta, de framkallar endorfiner och får konsumenten att både känna sig belönad och glad.
Rätt doft på rätt plats
Vi på Stockholms doftfabrik har sett en ökad efterfrågan från varumärken som vill utveckla personliga dofter. Både ifrån större företag, men också mindre företag som jobbar mycket med igenkänning. Till en början handlar mycket om att knyta rätt associationer till varumärket och ens produkt, eftersom själva produkten i sig själv inte spelar så stor roll. Det finns ju ofta liknande produkter hos kanske 3-4 andra företag. För att särskilja och vara annorlunda gentemot de företagen gäller det att knyta rätt associationer och använda sig av rätt marknadsföringskanaler. Doften kan spela en väldigt avgörande roll i kombination med annan marknadsföring för hur ens varumärke framställs.
Vill du ta nästa steg i din doftmarknadsföring? Tveka inte att kontakta oss och ta reda på hur vi kan gå vidare och utveckla ditt varumärke med hjälp av doft.